Vad innebär GI-metoden?

Fler och fler blir överviktiga och feta i Sverige. Det beror delvis på att vi har betydligt mer stillasittande liv nu än vi hade för bara ett antal årtionden sen. Dessutom äter vi mer onyttig mat med onödiga mängder socker, fett och kolhydrater. Som en motpol till dessa onyttigheter har, turligt nog, trenden att äta nyttigare fått fart. Ett exempel på en metod som kan hjälpa oss att göra våra liv mer hälsosamma är GI-metoden.

355536-apples-and-bananas

GI – bästa metoden för hållbar viktminskning

En europeisk undersökning som Svenska Dagbladet skrev om för några år sedan, visar att GI-kosten med mycket proteiner är idealisk för den som vill förhindra viktuppgång. Undersökningen gjordes på 773 deltagare i åtta europeiska länder och syftade till att se vilken kosthållning som gjorde att man höll vikten efter bantning. GI-metoden visade sig alltså vara bäst ur den synpunkten. Men att följa en speciell metod kan vara lite tidskrävande och då är det bra att det finns ett alternativ för de som helt enkelt inte har tid. På nätet kan man beställa hem en gi matkasse med färdiga matlådor gjorda utifrån GI-metoden.

Hur följer man GI-metoden?

Hur följer man då GI-metoden? Jo, metoden går ut på att äta livsmedel med lågt GI. GI står för glykemiskt index, och som man kan läsa på Livsmedelsverket, är det hur snabbt och länge blodsockernivån påverkas efter att man ätit ett livsmedel. Resultatet av detta utrycks alltså i glykemiskt index. Har ett livsmedel högt GI innebär det att blodsockret stiger snabbt och sjunker lika snabbt, vilket leder till att man behöver äta oftare. Några exempel på livsmedel med högt GI är godis, bakverk, vitt bröd, saft och läsk. Exempel på livsmedel med lågt GI, och som man alltså bör äta enligt GI-metoden, är gryn, bröd, ris och pasta med en stor andel korn. Med dessa så kallade ”långsamma kolhydrater” får man en utplanad blodsockerhöjning och detta dämpar insulinpåslaget efter en måltid. GI kan egentligen bara jämföras mellan olika livsmedel i samma livsmedelsgrupp.

Vem bör äta GI-kost?

Vill man undvika att drabbas av sjukdomen diabetes, bör man övergå till en GI-kost. Det har nämligen visat sig att en kost med snabba kolhydrater mer än fördubblar risken att drabbas av diabetes. Detta skriver man i en artikel på Dagens Nyheter. Kolhydraterna med lågt glykemiskt index minskade istället risken rejält. Livsmedel med lågt GI minskar också risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Äter man dessutom lite kolhydrater överhuvudtaget, leder även detta till minskad risk för dessa typer av sjukdomar.

Fördelarna med GI352477-chef-cooking

Många undviker olika bantningsmetoder för att de tänker att det är omöjligt att äta god mat när man följer en diet. Så behöver dock inte vara fallet. Egentligen handlar det bara om att dra ner på de livsmedel som har högt GI, och det behöver inte vara speciellt svårt. Till skillnad från många andra metoder kan man äta ”normal” mat och man kan till och med unna sig efterrätter. Exempelvis kan man äta yoghurtglass eller chokladdoppade jordgubbar.