Följ livsmedelsverkets råd!

Det finns flera råd och rön som ska följas när det kommer till kosthållning, bland annat när det kommer till gravida och barn som är mer utsatta för att få i sig bland annat gifter och liknande. Om vi tittar på antalet livsmedel som finns på gravidas rekommenderade och absolut förbjudna så är den såklart lång, åt båda hållen.

En varierad kost är alltid att föredra och det kan vara skönt att hålla sig till nyttiga alternativ såsom grönsaker och fisk, det är dock klurigt med fisk då de kan innehålla tungmetaller. Det man bör satsa på är att få i sig de vitaminer och mineraler som doktorn rekommenderar för ditt barns välbefinnande. Ät gärna yoghurt och fil med kalcium och god bakterieflora för att hjälpa barnet på vägen att utveckla skelett och ben.

Motion och aktivitet under graviditet

Det finns gott om rörelser och motionsformer som man kan syssla med. Exempelvis är det viktigt att du får röra på dig även när du är med barn, det man dock ska undvika är såklart tunga lyft och liknande. Men du kan gott och väl unna dig en gravidmassage och lite yoga. Var dock noggrann med att berätta att du är med barn under träningspasset så du inte gör någon speciell bäckenövning som kan sätta igång värkar. Men så länge nu är öppen med er befintliga hälsa och status så brukar det inte vara några större problem att få övningar som passar just ditt tillstånd. Det kan vara vissa övningar som påverkar just den del som mana på värkar och värkarbetet, men det känner man bäst själv och så länge en inte har ont så är det fritt fram. En gravidmassage från Massagestockholm.se är en sådan som är speciellt framtagen för den typen av tillstånd och de har stor förståelse för vad det innebär.

Massage från Sthlm Physique